ZetEnsemble
ZetEnsemble på Kulturfyren, Skeppsholmen

Namnet ZetEnsemble kommer sig av titeln på ett verk av Hans-Joachim Hespos, Z, uttalat „tset“ på tyska vilket också kan skrivas ut och blir Zet. Alla ensemblens medlemmar har tillägnats solon eller duos av Hans-Joachim Hespos, och Z är det verk som förde dem samman.

ZetEnsembles instrumentarium kan tyckas ovanligt men i själva verket är det en klassiker. Cimbalom är pianots föregångare och var det normala harmoninstrumentet under tidig barock, då det tillsammans med något basinstrument skapade musikens fundament som lyfte upp diskantsolisterna. ZetEnsembles repertoar sträcker sig från senrenässansen till nu och omfattar förutom vår tids musik verk av Palestrina och Purcell och ungersk folkmusik.

Enikö Ginzery, karismatisk cimbalomvirtuos och en av Europas mest framstående på sitt instrument inom ny konstmusik, växte upp i Bratislava tillhörande den ungerska minoriteten. Efter studier vid Lisztakademin i Budapest for hon till Tyskland för postdoktorsstudier. Här blev hon kvar med Berlin som hemmabas för nationella och internationella turnéer. Hon har tillägnats ett stort antal verk och varit solist med orkestrar i Europa och USA.

Matthias Bauer, kontrabasist, improvisatör, tonsättare, växte upp i forna Östtyskland. Som 19-åring hoppade han av i Västberlin under en turné. Han sökte sig till Lyon, Frankrike, där han arbetade vid en experimentell teater i åtta år som bassist och tonsättare. Han återvände till Berlin, där han är en mycket efterfrågad partner och turnerar i Europa och Asien etc med ensembler som Ensemble Mosaik och Ensemble United Berlin. Han har också turnerat i Sverige tillsammans med Sten Sandell.

Duo Gelland, det vill säga violinisterna Cecilia Gelland och Martin Gelland, firar 25 år som ensemble 2019. De slog igenom med Allan Petterssons cykel Sju sonater för två violiner och har sedan dess tillägnats över 200 duos och konserter och hörts som solister i Berliner Philharmonie båda salarna, Musikverein Wien, Tonhalle Zürich, Cutting Edge New York. De har gett ut ett tjugotal CDs och erhållit pris som Annual German Record Critics‘ Award och Föreningen Svenska Tonsättares Interpretpris. De är gästdocenter vid Musikhochschule Leipzig och turnerar årligen i USA.

Under konserten kommer vi att få höra musik för den spännande konstellationen två violiner, cimbalom och kontrabas.
Musik av Hans-Joachim Hespos, György Kurtág, Sergey Khismatov, Mathias Bauer och Milan Adamčiak!

På scen står:
Cecilia Gelland, violin
Martin Gelland, violin
Enikö Ginzery, cimbalom
Mathias Bauer, kontrabas

Kulturfyren, Skeppsholmen
Tunnelbanans blå linje, station Kungsträdgården (tio minuters promenad). Därifrån cirka tio minuters promenad till Kulturfyren. Buss 65 och Djurgårdsfärjan går till Skeppsholmen.

Ordinarie 100 kr
Fri entré för medlemmar i Samtida Musik

(Ej förbokning)

Bli medlem i Samtida Musik genom att fylla i formuläret och följa instruktionerna på länken: