Crossing Lines Foto ©Anna Madrid
Foto ©Anna Madrid
CrossingLines - Plasmares - BN © Amaima Miranda
Why? · CrossingLines
Program

Ylva Lund Bergner · macronectes för preparerat piano
Pedro Álvarez · Acrisolares* för piccolo, tenor saxofon, piano och vibrafon
Morton Feldman · Why patterns? för flöjt, piano and klockspel
Under konserten: Interlude/Improvisationer för modular synthesizer

*svensk premiär

Why?

CrossingLines är en katalansk ensemble för första gången på besök i Sverige. I den poetiska konserten Why? undersöks de små förskjutningarnas estetik. Tre stycken vävs med korta modularsynt-improvisationer samman till en helhet. 

Morton Feldmans Why Patterns? (1978) är konsertens medelpunkt. I stycket rör sig tre parallella linjer framåt utan hänsyn till, och helt oberoende av varandra. Små nyanser och relationer (eller icke-relationer) uppstår mellan de olika rösterna och blir till en oberäknelig, subtil och unik musikalisk upplevelse. 

Runt detta stycke spelar ensemble CrossingLines andra verk som har ett släktskap med Feldmans. macronetes(2009) av Ylva Lund Bergner öppnar konserten. Stycket innehåller tre satser med titlarna:

 I:V Blickens sten viker inte undan. Solen lyser också om natten   

IV:V En stjärnas hävstång i ögat 

V:V Genombrytande olika skikt av minnet

Lund Bergner låter en subtil klangvärld, förankrad i det preparerade pianot, veckla ut sig framför lyssnaren.

Vägen mellan Lund Bergner och Feldman går via chilenaren Pedro Álvarez stycke Acrisolares. Ett verk av lysande klarhet och sofistikerad rytm vilket är specialkomponerat för CrossingLines. Relationen till Feldman blir tydlig när Álvarez ifrågasätter termer som riktning och utveckling och låter statiska fragment med rika texturer följa varandra utan kausalitet.    

Missa inte chansen att höra denna unika ensemble i ett gästspel som aldrig tidigare nått våra breddgrader. 

Medverkande
Hörsalen Kulturhuset Stadsteatern
Vägbeskrivning
T-bana T-centralen
Entré
CrossingLines - Plasmares - BN © Amaima Miranda
CrossingLines - Plasmares - BN © Amaima Miranda