Bild tagen bakifrån på pianisten vid flygeln med KammarensembleN i bakgrunden.
Transcending Boarders - Del 1
En konsert i två delar med KammarensembleN, Christian Karlsen och Jacob Kellermann i samarbete med Judisk Kultur.
Nästa konsert sänds på söndag 15 augusti kl. 16.00.

Djuro Zivkovic, Citadel of Love

Lisa Streich, Zucker

Svensk-serbiske Djuro Zivkovic fick sitt stora internationella genombrott när han 2014 tilldelades det prestigefyllda Grawemayer Award. Hans musik har spelats av världsledande symfoniorkestrar som New York Philharmonic och Chicago Symphony. Hans senaste verk Citadel of Love för kammarensemble är inspirerat av den bysantinska mystikern och teologen Nikitas Stethatos från 1000-talet.

Lisa Streichs stycke Zucker är ett nytt verk för motoriserad ensemble där varje stränginstrument har en egen motor. Musiken ger ett perspektiv på både brutalitet och ömhet mellan människa och maskin. 2017 tilldelades hon Ernst von Siemens Composers’ Prize och har sedan dess blivit en av de mest framträdande nya tonsättarna i Europa.

KammarensembleN & Jacob Kellermann, gitarr. Dirigent Christian Karlsen.

En produktion av föreningen Kammarmusik NU, Judisk Kultur i Sverige och Samtida Musik.
Med stöd av Kulturrådet, Musikverket och Föreningen Svenska Tonsättare.

Konserten är inspelat på Konstakademien våren 2021.