Fabrication cones
QUALIA
Innan avfärd till Schweiz presenterar KammarensembleN under ledningen av dirigenten Christian Karlsen sitt turnéprogram QUALIA för hemmapubliken. Titeln är hämtad från det verk för harpa och ensemble som den schweiziske tonsättaren Charles Uzor komponerat för KammarensembleN på beställning från Pro Helvezia. Vi framför även ”Existing lies In-between” av Jessie Cox – trummis och tonsättare från Schweiz som numera är bosatt i NYC. På programmet finns även verk av de båda svenska tonsättarna Jenny Hettne och Ivo Nilsson samt HEART OF TONES av pionjären inom sk. ”Deep Listening” - Pauline Olivieros.
Konserten startar kl. 19.30
Biljett köps via swish eller kort i dörren
Program:
Ivo Nilsson - Rapiditá
Jessie Cox - �Existing lies In-between
Jenny Hettne - A swarm came in from the dark, Solist: Jeffrey Lee
Paus�
Pauline Olivieros - Heart of tones
Charles Uzor� - Qualia
(Beställningsverk från KammarensembleN 2021 med finansiering från Pro Helvezia)
...

Konserten genomförs i samarbete med Fylkingen och Samtida Musik samt med stöd från Kulturrådet och Schweiziska Ambassaden.

KammarensembleN är en ensemble för nutida konstmusik av moderna tonsättare och grundades i Stockholm 1984. Ensemblens medlemmar har sedan dess arbetat med att etablera nutida konstmusik som genre i Sverige. Medlemmarna är virtuosa intstrumentalister med ett starkt intresse för samtida konstmusik. De innehar ledande positioner i svenska symfoniorkestrar och framträder även som solister i olika kammarensembler. Genom åren har KammarensembleN uruppfört verk av mer än hundra tonsättare och utvecklat en repertoar för instrumentkombinationer upp till en sinfoniettas storlek. Ensemblen har framträtt på flera internationella festivaler samt producerat flera uppskattade cd:s. KammarensembleN spelar en betydande roll för utvecklingen av nya svenska tonsättare. Genom att också kontinuerligt introducera utländska tonsättare i Sverige vitaliserar och förnyar KammarensembleN den svenska nutida konstmusiken.

Fylkingen
T-bana Mariatorget

120kr (80kr för samtida musiks medlemmar). Köps i dörren.