Marco Fusi
Marco Fusi på Pygméteatern
Marco Fusi framför under kvällen nyskrivna solostycken för violin, viola d’amore och elektronik på pygméteaterns scen. På programmet står verk av Martin Rane Bauck, Yu Wuwabara, Lauri Supponen, Bara Gisladottir, Kristine Tjøgersen och Carlo Ciceri.

Martin Rane Bauck - hoots! catalogue of real and imaginary birds (2020)

Yu Wuwabara - Toward the Brink of Water Or the Verge of Dusk (2021)

Lauri Supponen - Gaz aux étages (2016/2021)

Bara Gisladottir - ORF (en engar axir né önnur pyntingatæki) (2018)
Kristine Tjøgersen - Avian Chatters (2021)
Carlo Ciceri - IA (2008)

Marco Fusi är violinist/violast och en hängiven urtolkare interpret av samtida konstmusik. Han har samarbetat med en mängd tonsättare och uruppfört verk av bl.a. Pierluigi Billone, Salvatore Sciarrino, Péter Eötvös, Raphaël Cendo och Brian Ferneyhough och han spelar ofta med ledande samtida ensembler så som Klangforum Wien, MusikFabrik, Ensemble Phoenix och Ensemble Linea.

Marco spelar också viola d’amore: beställer nya stycken och samarbetar med tonsättare för att främja och utöka repertoaren för instrumentet. Han undervisar i samtida kammarmusik vid Milanos Konservatorium ”G. Verdi” och är forskare vid Koninklijk Conservatorium Antwerpen. Han har även föreläst och hållit workshops på Columbia University, University of California — Berkeley, Basel Musikhochschule, New York University, Boston University, Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, Cité de la Musique et de la Danse – Strasbourg och University of Chicago.

I november 1960 bildade tonsättarna Jan Carlstedt, Laci Boldemann och Bo Linde kammarmusikföreningen Samtida Musik med en första konsert i Börssalen i Stockholm. Snabbspola till 2020 – och vi har en jubilar som fyller 60 år! Ett högtidligt jubileumsfirande planerades, men födelsedagsbarnet fick tålmodigt vänta, på grund av, ja ni vet. Därför är vi väldigt glada att få bjuda in vår konsertpublik till ett fullspäckat 2022, där vi under hela året firar: Samtida Musik 60+2 år!

Marco Fusi - violin, viola d’amore och elektronik

Pygméteatern
T-bana Odenplan

Biljettpris: 120kr (80kr för samtida musiks medlemmar) och köps i dörren. Konserten startar 19.00 och varar ca. 1 timme.