Bild på UmeDuo och Lisa Hofer med Kagel vid ett stort piano över en lila bakgrund
Foto UmeDuo: Peter Nilsson, Foto Lisa Hofer: Giorgio Balmelli
Kagel 90 år
I december 2021 skulle den legendariske tonsättaren Mauricio Kagel fyllt 90 år! Kagel är framför allt känd för fenomenet instrumentalteater, bl.a. i verket Match, som i olika former sammanför musik med rörelser, gester och sceniska aktioner.
Cello- och slagverks duon UmeDuo framträder internationellt med en mångsidig repertoar. Tillsammans med cellisten Lisa Hofer presenterar systrarna Erika och Karolina Öhman här ett personligt utformat program med verk av Kagel, Leilei Tian, Rei Munakata och Ivo Medek.

Leilei Tian – Never Ending Journey (2015)

Ivo Medek –  Blending II (2020)

Rei Munakata – Satto (2017)

paus

Mauricio Kagel – Unguis Incarnatus est (1972) - för cello och pianoe

Mauricio Kagel – Con voce (1972-1973) - för tre stumma spelare

Mauricio Kagel – Match für drei Spieler (1964) - för två celli och slagverk

Cello- och slagverks-duon UmeDuo framträder internationellt med en mångsidig repertoar. Systrarna Erika och Karolina Öhman, födda i Umeå, grundade duon 2008 och har framträtt runt om i Europa bland annat i Queen Elizabeth Hall London, Musikinstrumenten-Museum Berlin, Tonhalle Zürich och Grünewaldsalen i Stockholm. De har blivit inbjudna till flera festivaler som t ex KLANG Köpenhamn, Teheran Contemporary Music Festival, reMusik St Petersburg och Festspiele Zürich. Vid flera tillfällen har duon hörts i radio, såväl i Sveriges Radio P2 som i Schweiziska SRF och Tyska RBB.

Hösten 2013 erhöll duon ensemblestipendium från Kungliga Musikaliska Akademien, och samma år vann de biennalen Ung&Lovande i Västerås. Vinsten innebar två konsertturnéer till över 20 kammarmusikföreningar genom Sverige 2014–15 och ännu fler konserter de följande åren. UmeDuo strävar efter stor variation i sina konsertprogram och vill främja kulturell mångfald. Beställningar och uruppföranden av tonsättare från hela världen, bl a Malin Bång, Elena Rykova, Anahita Abbasi och Leilei Tian, är en viktig del av duons identitet. Dessa ställs ofta sida vid sida med transkriptioner av barock, klassisk eller romantisk repertoar. Samarbeten med andra konstformer och experimentella projekt utgör också en betydande del av duons verksamhet, liksom skolkonserter och workshops. 2020 släpptes UmeDuos första skiva Scrapes and Soundscapes, men skivbolaget NEOS.

Lisa Hofer, född 1994 i Bern, är en schweizisk cellist. Hon uppträder i olika ensembler såsom Basel Sinfonietta, neon Ensemble, Ensemble 1903 och Sinfonietta Mosaique, med vilka hon har givit konserter internationellt i Europa och Japan. Nutida musik är en viktig del i hennes musicerande och lett henne till spännande scener, inklusive Therater Basel, Grand Théâtre de Genève, samt samtida musikfestivaler som "Tage för Neue Musik Zürich", Musikfestival Bern och Festival Musica Strasbourg. Hon har vunnit flera priser i Swiss Youth Music Competition. Efter att ha slutför sin kandidat examen, så studerade Lisa Hofer för prof. Martina Schucan vid Zurich University of the Arts samt vann Werner och Berti Alter Foundation priset. Lisa fortsatte läsa med diplomstudier för Patrick Demenga vid Haute Ecole de Musique Lausanne. Hon undervisar entusiastiskt celloklassen vid the Regional Music School in Bern.

Mälaren (bion), Årsta Folkets Hus

120 ordinarie