Christina Meissner
ISPARIZ: eine Vision
Musik av Hildegard av Bingen - speglad i vår samtid.
En konsert som på dagen infaller 30 år sedan Tysklands återförenande.

O eterne deus

arr. für Cello

Joseph Andrew Lake (1979)

I am a clock (2018)

Lisa Streich

KOLON (2017)

Esaias Järnegaard(1983)

à Sibyl – Mǒnē(2019)

Hildegard von Bingen (1098-1179)

O frondens virga

Sofia Gubaidulina (1931)

Aus den Visionen der Hildegard von Bingen(1994)

für Alt solo, arr. für Cello solo

Hildegard von Bingen(1098-1179)

Aer enim volat

Martin Rane Bauck(1988)

The air form afar(2018)

O virtus sapientiae

Lisa Streich (1985)

FLEISCH(2017)

De Sancta Maria – O splendissima gemma

arr. für Cello solo mit Stimme

Med utgångspunkt i musik av den medeltida tonsättaren, abbedissan och mystikern Hildegard av Bingen (1098-1179) har en rad nyskriven musik tillkommit. Tonsättarna Lisa Streich, Esaias Järnegaard, Martin Rane Bauck, Joe Andrew Lake samt Sofia Gubaidulina har alla låtit sig inspirerats och skapat något nytt utifrån hennes säregna kompositioner. Tillsammans med Hildegards egna hymner kommer denna konsert spegla dåtid och nutid i ett musikens möte. I år släpptes albumet ISPARIZ: eine Vision där denna musik finns samlad.

Idén till konserten beskrivs av Christina som en önskan att förena det gamla med det nya: ...det var och är för mig som solist en grundläggande önskan att kombinera äldre och ny musik. Jag behöver denna kommunikation både för min spelkultur och för själen; och i konserter älskar jag att låta den ena musikens krafter möta den andra, och samtidigt övervinna till viss del separationen mellan gammalt och nytt i konsertlivet. Allt är musik som kan fascinera folket, även om den tidsmässiga spänningen är stor. ”

I år släpptes albumet ISPARIZ: eine Vision där denna musik finns samlad.

För exakt 30 år sedan den tredje oktober skedde Tysklands återförenande. Kvällen kommer därför att inledas med ett kortare samtal mellan Christina Meissner och Magdalena Meitzner, uppväxta i Öst- respektive Västtyskland, om minnen från denna händelse. Samtalet leds av Johan Blixt, ordförande i Samtida Musik.

Christina Meißner, född i Zabeltitz och växte upp i Stolpen, Sachsen, fick sin konstnärliga utbildning i Weimar vid Franz Liszt School of Music där hon också undervisade i många år. Hon fick avgörande konstnärliga impulser från bland annat Stanislav Apolin i Prag och från Anner Bylsma i Amsterdam. Som medgrundare av ensemblen klangwerkstatt weimar hade hon i över ett decennium haft hand om den konstnärliga kvaliteten på ensemblens musikaliska samarbeten med kända samtida kompositörer som Isang Yun, Toshio Hosokawa, Georg Katzer, Isabel Mundry, Helmut Lachenmann, Rebecca Saunders, René Mense och Georg Crumb. Dessutom har hon samarbetat med Adriana Hölszky, Peter Eötvös, Salvatore Sciarrino, liksom Klaus Huber och Younghi Pagh-Paan, Chaya Czernowin och Omri Abram. Hennes solokarriär har hitintills resulterat i fem album som tillsammans bildar en färgstark båge från medeltiden till renässansen och till den moderna erans musik.

Konserten arrangeras av föreningen Samtida Musik i samarbete med Tyska Ambassaden.

Christina Meissner (DE) – Cello solo

Allhelgonakyrkan, Helgalunden 9
T-bana Skanstull

Entrè: 100 kr, 50 kr för medlemmar.
Ej förköp.
Vi anpassar vår verksamhet efter hälsomyndighetens restriktioner. Detta innebär att max 50 personer kan vistas i lokalen samtidigt.