Illustration: Julia Correia de Verdier
Facetter av Duetter - Facetter av duetter - There Are No More Four Seasons/Bäver/Katt Hernandez/Duo Gelland
Välkomna till Årsta Folkets hus för en helkväll där sex av Sveriges främsta violinister inom nutida konstmusik framför nyskriven musik av Leo Correia de Verdier!
Program

Musikerna bildar tillsammans två duos och två som spelar med elektronik, den ena själv och den andra med en elektronmusiker. Under kvällen kommer de framföra olika delar av partituret till Leo Correia de Verdiers rykande färska stycke Kortspel, vilket alla gör sin egen tolkning eller vidareutveckling utifrån.

Kortspel är skrivet just som kort på så sätt att delar av varje stämma kan kombineras med olika kort från den andra stämman. Tolkningarna kan vara antingen för fiolduo, som originalet, eller för fiol och elektronik. Stafettpinnen har sedan gått vidare till Julia Correia de Verdier som har illustrerat de olika korten utifrån musikernas tolkningar. Hennes teckningar har sedan i sin tur blivit partitur till ytterligare musik.

Medverkande

Katt Hernandez är violinist, tonsättare, improvisatör, producent och konstnärlig forskare. Hon är bördig från Ann Arbor, Michigan, och var redan etablerad violinist i Boston innan hon flyttade till Stockholm för drygt tio år sedan. Staden, dess själ och historia, är central för hennes konstnärskap, både som tematik och genom fältinspelningar och historiska inspelningar, bl.a. i den kommande doktorsavhandlingen "Sånger för Spökkvarteren". Katt överbygger med sin känsliga och modiga tonbildning klyftan mellan fri improvisation och nutida konstmusik. Hon har samarbetat med en lång rad namnkunniga musiker inom båda fälten på båda sidor om Atlanten.

Musik som är konst för konstens skull går barn och unga igång på, säger Duo Gelland, vars konstnärliga möten i skolsalar, konsertsalar och med tonsättare går hand i hand sen 25 år.
Huddersfield Contemporary Music Festival beskrev dem så här i sin programbok:
"Violinists Cecilia and Martin Gelland have an encyclopedic relationship with contemporary music. Considered one of the most engaging and energetic music groups in Europe, they are known for their endurance-run performances, invigorating pieces with an intense, emotional style of interpretation”

Violinisten George Kentros och elektronmusikern Mattias Petersson utgör duon there are no more four seasons (nomoremusic.se), som tar historiska musikverk och applicerar olika nutida strategier för att ställa frågan hur dessa tonsättare hade gjort om de hade skrivit musik idag. Deras självbetitlade debut CD från 2008 korades till en av decenniets typ främsta klassiska inspelningar av Dagens Nyheter och duon har fortsatt med att bearbeta och framföra verk sprungna ur Ravel, Biber, och Johan Strauss Jr. både I konsertsalar och på underjordiska klubbar och elektroniska musikfestivaler.

Bäver är en violinduo med systrarna Anna och Eva Lindal som rör sig fritt mellan olika musikaliska genrer och uttryck inom den samtida musiken i såväl genomkomponerad som improviserad form. Systerskap gör samspelet till en lek som är lätt och enkel och djupt allvarlig. De har två tydliga röster som tillsammans skapar en frihet som går utöver det individuella uttrycket. 2020 kom de ut med duo-skivan Bäver (Disorder) med helt improviserad musik. Text och poesi är viktiga inspirationskällor både i samarbete med poeter men också i i det musikaliska språkets alla förfinade fraseringar och meningar.

Årsta Folkets Hus, Hjälmarsvägen 28
Vägbeskrivning