Duo Involata
Foto Martin Bubandt
Duo Inviolata
En ovanlig instrumentkombination med musik av Bolio, Rosing-Schow, Sørensen, Rojko, Penderecki, Gubaidulina

Santiago Gutiérrez Bolio, And sleep overcame him as it does all men (2010). Duo
Niels Rosing-Schow, Alliage II (2008). Duo
Bent Sørensen, Looking on darkness (2000). Accordion solo
Uros Rojko, Molitve (1995). Duo
Krzysztof Penderecki, Cadenza (1984). Viola solo
Sofia Gubaidulina, De profundis (1978). Accordion solo

Den danske Duo Inviolata är den enda professionellt etablerade viola-ackordion duo i Skandinavien.

Asbjørn Nørgaard (viola) och Andreas Borregaard (ackordion) var redan etablerade musiker när Inviolata bildades 2007. Som duo har de vunnit flera priser och räknas som en av de mest spännande unga ensembler i dansk klassiskt musikliv. Deras intention är att utforska det spännande musikaliska fält som öppnar sig, när violans varma stråkton möter ackordionets orgelliknande ljud. Kombinationen av dessa två instrument skapar en fantastisk och mångfacetterad färgpalett, som öppnar för repertoar från medeltiden till dagens tonsättare. De arrangerar själva den klassiska musiken, men denna konsert består enbart av ny musik. Flera tonsättare komponerar nu direkt för deras besättning och denna konsert innehåller duos av Santiago Bolio, Niels Rosing-Schow och Uros Rojko och solostycken av Bent Sørensen, Krzysztof Penderecki och Sofia Gubaidolina.
Asbjørn Nørgaard är utbildad på bl.a. Edsbergs Musikinstitut med Lars Anders Tomter som lärare och som medlem i Den Danske Strygekvartet har han vunnit flera kammarmusiktävlingar och givit konserter över det mesta av Europa samt USA och Kanada. Kvartettens inspelning av Carl Nielsens stråkkvartetter vann Danmarks Radios pris för bästa kammarmusikutgivning 2008.

Andreas Borregaard fick diplomutbildning vid Det Kgl. Danske musikkonservatorium där han som lärare bl.a. hade norske Geir Draugsvoll. Vidare till solistklassen 2006-2008 som elev till James Crabb . Som den förste ackordionist någonsin blev han upptagen på den högt estimerade Guildhall School of Music & Drama, där han studerade hos violinisten David Taneko och cembalisten James Johnstone under 2007/08. Han introducerade här ackordion som klassiskt instrument och var med till att prägla kompositionsklassen samtidigt som han var involverat i många innovativa och tvärfackliga projekt. Andreas Borregaard har vunnit flera priser och hade sin internationella solistdebut 2007 med BBC National Orchestra of Wales.

Capitol, S:t Eriksgatan 82
T-bana S:t Eriksplan

Biljettpris 100 kr (medlemmar 80 kr).
Studerande fritt inträde.